Radim Hladík
Tento článek o Radimu Hladíkovi jsem se rozhodl napsat po mé nedávné návštěvě skvělého koncertu české kapely Blue Effect v pardubické Hudební síni. Ačkoliv jsem tohoto hudebníka i kapelu znal již delší dobu, až do nedávna jsem je nikdy neměl příležitost slyšet při živém vystoupení. V dnešní době je taková porce kvalitního big beatu k nezaplacení… a ještě při tom naživo vidět tu úžasně odvedenou práci kytary v rukách pana Hladíka – co víc si jen přát?
Radim Hladík se narodil 13. prosince roku 1946 v Praze. Už jako malé dítě začal projevovat zájem o hudbu – hrál na klavír, na který ho doma vyučovala babička a později začal hrát i na kytaru (tu studoval i 2 roky na pražské konzervatoři, ale byl vyhozen, protože se moc zajímal o západní hudbu). Když mu bylo 15 let, začal hrát v kapele Komety, do které se posléze přidal i Vladimír Mišík. Později prošel několika dalšími hudebními formacemi – mezi významnější z nich patří beatová kapela The Matadors. Společně s Vláďou Mišíkem zakládají v roce 1968 skupinu The Special Blue Effect (později jméno změněno na: The Blue Effect, Modrý Efekt, M. Efekt a současný Blue Effect, podle německé firmy vyrábějící aparatury). Vladimír Mišík ale brzy kapelu opouští, protože chtěl zpívat převážně v angličtině, a to se ostatním členům kapely nezamlouvalo. Radim se tak stává vůdčí osobností Blue Effectu. V současnosti je jediným původním členem kapely.
Obecně je považován za jednoho z nejlepších a nejuznávanějších českých kytaristů. Jako první začal na české scéně využívat různé technické vychytávky – kvákadlo, zpětnou vazbu apod. Na jevišti dále udivuje například svým legendárním hraním na kytaru za krkem. Jeho tvorba je úzce spjata s legendárními elektrickými kytarami Gibson Les Paul Custom a kopie Fender Stratocastera od Josefa Váchy, dále i s akustickou kytarou od kytaráře Jiřího Lebedy.
Na závěr něco málo z tvorby pana Hladíka - Čajovna, píseň která vznikla v roce 1975 a dodnes je podle mého názoru jednou z nejlepších českých skladeb.
Tato píseň byla původně napsána pouze jako výplň na album Blue Effect & Radim Hladík, ovšem její poetické kouzlo jí brzo vyneslo mezi nejznámnější skladby Radima Hladíka. Čajovna krásně kombinuje pomalé a klidné pasáže s částmi rychlými a dynamickými.